Jauh disudut Hatiku....

>> Thursday, October 15, 2009


Assalamualaikum untuk semua.....

Mentari berdiri tegak di atas kepala, aku tetap dengan niatku melangkah keluar mencari penawar untuk jiwaku yang belum sempurna tatkala usia semakin dimamah rakusan dunia....Bumi sekain hari ternoda dengan kerenah umat manusia yang begitu jauh dari rahmat Al-Quddus...


tubuhku yang letih, mata layu bagaikan khayalan di alam fana....aku gagahkan diri untuk mencari setitik ilmu dibumi ardu kinanah ini sebagai penawar yang belum sempurna untuk diri yang tidak berisi ini...


versiku pada kali ini adalah, aku ingin mencuba sesuatu yang ghadid...lain yang dirancang lain yang mendatang...aku tidak kisahlah, asalkan dapat kubawa permata umpama sejongkang emas yang boleh memberi sinar kehidupan...


Salamku berikan...Alhamdulillah Sheikh menerima seadanya.....maklumlah, munkin kali pertama kot Sheikh melihat aku....biasalahkan, awal2 perkenalan banyak persoalan, pertanyaan...hmmm..dan sebagainyalah...al..maklumlah kalam arab ammiah, ada yang aku faham...ada yang aku buat2 faham...( wak bijaklah katakan) kalau tidak susah untuk Sheikh terang panjang lebar...jadi aku pun ambik langkah kanan dengan angguk2 dan geling2 kepala...huuuu..


Aku pun mulakan bacaan, hmmmm....awal mukaddimah dah pun kena tegur...lain mcm je nei ...aku teruskan bacaanku...memang sah banyak yang kena diperbetulkan.. nampaknya banyak lagi yang perlu aku pelajari....

Aku bagaikan tidak berilmu, kosong, apabila setiap kalam yang aku baca akan ditegur oleh Sheikh..itu semua aku tidak kisahlah...meluntur buluh biarlah dari rebunnya...


Aku ditegur bagaikan kanak-kanak yang baru pandai merangkak....buakanlah baru pandai menerap...aku bersyukur kerna Allah masih lagi memberi peluang padaku untuk terus menerokai dan mencanaikan ilmu...


Aku sering dengar sahabat2 berkata, setiap Shiekh membawa manhaj yang berlainan....lain Sheikh lain pendekatannya.....begitu juga dengan Sheikh Ibrahim, Sheikh yang baru buatku....


Aku amat mengerti...diriku ini hanyalah botol yang tidak berisi, jika inginkan botol itu berisi mestilah mencari air untuk memenuhkannya.....samalah dengan diriku ini...perlu mencari dan terus mencari untuk memenuhkan botol yang tidak berisi ini...tidak cukup sekadar, membaca blog, isma' quran dan mengadap komputer...


Akanku teruskan mencari permta-permata yang belum kutemui...sehingga ia menjadi milikku suatu dimasa nanti..sungai tidak akan melimpah melainkan Allah menurunkan hujan....begitu juga dengan ilmu, tidak akan datang bergolek dimata melainkan aku melangkah mencari..tidak akan menjadi Alim seseorang itu, jika ia berpegang dengan satu ilmu...


Yang jauh dekat-dekatkan....yang dekat terus mengambilnya....berpeganglah akan ia sepertimana kita berpegang pada agama.....


0 comments:


Seloka.....

" Allah besumpah demi waktu dhuha dan demi
malam apabila telah sunyi,
Sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya,
Kelak, Allah akan memberikan kurnian-Nya dan
hatimu pasti akan melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan bingun lalu Allah
melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan buntu lalu Allah
memberi petunjuk,
Dan dia mendapatimu dalam serba
kekurangan lalu Dia mencukupkan.."

Al-quran sentiasa diHati

Bacalah al-quran , penawar segala penyakit... Yang membawa kita kepada kehidupan para sahabat yg sentiasa dekat dengan quran... Penerang hati untuk kita sebagai umat islam... Pendokong untuk agama.. hujah keatas kaum kufar....
same2 lah kita mencari nur kehidupan dengan membaca quran...Amin.....

~Moga kasihkan kekal tersemai dibatas iman~

" Hiasilah dirimu dengan kebijaksanaan Aishah, Kekudusan cinta Rabiah, Ketulusan kasih sayang Khadijah, Kepewiraan Khaulah As-Syahidah.."

  © Hakciptaan Terpelihara The Professional Template by @ibnurusdeiy 2009

Back to TOP