Buatlah....pilihan...?

>> Monday, January 18, 2010




.....memang kita iginkan yang terbaik untuk dunia dan akhirat, namun kekadang pilihan kita itu merupakan ujian dan sering menjadi mimpi buruk kita.....

Pengunjung yang dirahmati Alah,


Memang hidup ini tidak kering dengan kesibukan yang tidak dapat dielakkan dan betapa pun kita mengurus waktu dengan sebaiknya namun kita masih lemah lagi untuk dapat mengurus seperti yang dilakukan para nabi dan anbiya’.

Justeru kelemahan inilah yang mengajar kita betapa perlunya kita sentiasa perbaharui niat agar apa yang kita buat semata mata dengan tujuan ubudiyah kepada Allah dan semestinya sebagai manusia kita sering gagal dalam melaksanakan masuliyah yang begitu banyak terpikul.

Sebab itu segala kerja buat kita harus kita mendahuluinya dengan awlawiyat yakni keutamaan, agar pilihan kerja yang kita buat itu menepati perencanaan mengikut susun atur yang baik dan sebagai hamba Allah segala perancangan dan susun atur adalah sebahgian dari ajaran deen ini untuk kita laksanakan agar kerja kerja yang kita lakukan menatijahkan kesempurnaan!

Kita yang membuat pilihan dalam hidup ini.

Jadi pilihlah yang terbaik.

Kerana sebagai mukmin biasanya kita mengunakan neraca Allah untuk membuat sesuatu pilihan!

Jika jalan dakwah ini adalah pilihan utama kita maka jadikanlah jalan ini sebagai sesuatu yang penting yang harus kita hargai dan buatlah sebaik baiknya dengan penuh jiddiyah dan iltizam dengan nya.

Laksanakanlah ia dimana saja kita pergi dan dimana saja kita berada kerana kalimah tauhid yang ingin kita tebarkan ini tidak mengira bumi dan angkasa. Tidak mengira masa dan tempat. Dalam susah atau dalam senang. Dalam tawa atau dalam rendaman airmata.

Renangilah lautan dakwah ini hingga kita sampai kepelabuhanNya.

Dan insyaalah kita akan mendapati sesuatu yang amat tenang dari hidup ini kerana hidup kita hari ini adalah hasil dari pilihan hidup kita kelmarin dan hidup yang kita buat esok adalah pilihan yang kita buat hari ini.

Marilah kita putuskan apa yang kita pilih tanpa ragu ragu asalkan apa yang kita pilih itu tidak menyalahi kehendak Allah yang kita cinta, kerana selalunya terdapat berbagai pilihan dalam hidup ini dalam apa pun situasi dan keadaan kita!

Kenapa kita harus takut membuat pilihan kerana didalam kehidupan kita, kita akan sentiasa menemui dua jalan seperti firman Allah:

.dan kami telah menunjukan kepadanya dua jalan,(jalan kebaikan untuk dijalaninya dan jalan keburukan untuk dijauhi)

Dalam pada itu manusia ( memmilih jalan kebaikan ) merempuh masuk mengerjakan amal amal yang tinggi darjatnya disisi Allah )

[Surah :Al-Balad ]

Oleh itu jangan kita ragu ragu dalam memilih, dan takut gagal dalam memilih!

Seandainya hati kita amat cenderung kepada sesuatu pilihan itu, jangan kita lupa untuk memohon kepada Allah agar diberi kekuatan kerana ….

….orang yang sebenarnya berjaya adalah lebih banyak gagal dalam hidupnya justru kerana dia banyak mencuba dan bangun kembali.

Allah SWT telah menjanjikan kejayaan tanpa batas untuk kita semua dan raihlah dari janji Allah itu dengan apa yang disenangiNya!

Gantungkanlah cita cita kita setinggi langit kerana cita cita itu adalah doa dan sama sama kita berdoa untuk meraih kebahagiaan yang mendatang.

0 comments:

Seloka.....

" Allah besumpah demi waktu dhuha dan demi
malam apabila telah sunyi,
Sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya,
Kelak, Allah akan memberikan kurnian-Nya dan
hatimu pasti akan melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan bingun lalu Allah
melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan buntu lalu Allah
memberi petunjuk,
Dan dia mendapatimu dalam serba
kekurangan lalu Dia mencukupkan.."

Al-quran sentiasa diHati

Bacalah al-quran , penawar segala penyakit... Yang membawa kita kepada kehidupan para sahabat yg sentiasa dekat dengan quran... Penerang hati untuk kita sebagai umat islam... Pendokong untuk agama.. hujah keatas kaum kufar....
same2 lah kita mencari nur kehidupan dengan membaca quran...Amin.....

~Moga kasihkan kekal tersemai dibatas iman~

" Hiasilah dirimu dengan kebijaksanaan Aishah, Kekudusan cinta Rabiah, Ketulusan kasih sayang Khadijah, Kepewiraan Khaulah As-Syahidah.."

  © Hakciptaan Terpelihara The Professional Template by @ibnurusdeiy 2009

Back to TOP