Maher _Zain ( tomorow free palestine )

>> Wednesday, December 23, 2009

Salam bahagia untuk semua....

Sejauh manakah kita bersyukur atas kurnian-Nya....Marilah kita sama-sama menghayati lagu ini.. Semoga ia menjadi wadah untuk kita untuk terus berjuang. Sentiasalah kita berdoa untuk kesejahteraan umat islam amnya...
















Read more...

Salam Maal Hijriah 1431

>> Friday, December 18, 2009


Pergantian tahun baru Islam, 1431 Hijriah, adalah merupakan perjalanan waktu seorang muslim dari masa lalu yang penuh dengan kenangan menuju ke masa sekarang yang penuh harapan.

Masa lalu , tahun 1430 H, telah berlalu meninggalkan berbagai kenangan bahagia, pahit dan getir bersama keluarga, kerabat, tetangga dan rakan-rakan di perantauan, serta orang-orang tercinta.


Ada perasaan bahagia, ada duka, ada marah, ada sunyi dan senyap serta segala macam perasaan yang sentiasa mengisi lembaran hidup kita masing-masing sebagai sebuah sejarah baik secara individu maupun sebagai anggota masyarakat yang akan kita tutup.

Tahun 1431 H, adalah masa dimana kita akan membuka kembali lembaran hidup kita yang baru.

Sudah Puluhan kali kita menutup dan membuka lembaran hidup yang merupakan sejarah hidup kita, apa yang akan kita pertanggungjawbkan dihadapan Allah pada hari kemudian nanti.

Namun, adakah kita sudah melakukan Muhasabah atau hisab untuk diri kita, menghitung dan menimbang amal-amal perbuatan yang telah kita lakukan sepanjang sejarah hidup kita ?. Apakah seluruh aktiviti kita di tahun-tahun yang sudah, yang berhubungan dengan Allah S.W.T dan Manusia umumnya (mu’amalah) telah membuat kita semakin dekat kepada Allah atau semakin jauh dari Allah ?


Allah SWT berfirman : “ Bacalah lembaran (kitabmu), cukuplah engkau sendiri hari ini melakukan perhitungan atas dirimu “ (Surah: Al-Isra' 14)

Muhasabah diri perlu kita lakukan setiap saat kerana dekatnya jarak (maqam) seorang hamba kepada Sang khaliq sentiasa berubah-ubah dari masa ke masa ,bergantung pada ukuran kecintaan hambanya kepada Sang Khaliq mahupun kecintaan Sang Khaliq kepada hambanya.

Kecintaan kepada Sang Khaliq mestilah dengan ketaatan kita atas segala perintah dan larangan-Nya. Amal kebaikan akan mendekatkan kita kepada Allah sebaliknya, jika kita melakukan kemaksiatan jarak kita akan semakin jauh dari Allah.

Allah SWT berfirman : “ Diantara Orang-orang arab badui itu terdapat orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat serta menafkahkan hartanya (disedekahkan) sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah dan sebagai jalan untuk mendapatkan doa’ Rasulullah.” (Surah: At-Taubah 99)

Sabda Rasulullah : “ Sesungguh Allah berfirman : ”Tak henti-hentinya seorang hamba-Ku mendekati diri kepada-Ku dengan perbuatan-perbuatan sunah hingga Aku mencintainya.”

Orang yang pandai adalah yang menghisab (mengevaluasi) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah, adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah swt. (HR. Imam Turmudzi, ia berkata, ‘Hadits ini adalah hadits hasan’)

Dari Ibnu Mas’ud ra dari Nabi Muhammad saw. bahwa beliau bersabda, ‘Tidak akan bergerak tapak kaki ibnu Adam pada hari kiamat, hingga ia ditanya tentang 5 perkara; umurnya untuk apa dihabiskannya, masa mudanya, kemana dipergunakannya,
hartanya darimana ia memperolehnya dan ke mana dibelanjakannya, dan ilmunya sejauh mana pengamalannya. (HR. Turmudzi)


Ahkirnya, marilah kita sama-sama mendekatkan diri pada Allah, marilah kita mencintai Allah, marilah kita mengerjakan segala perintah Allah yang wajib mahupun yang sunat, meninggalkan larangan-Nya yang haram mahupun yang makruh.

Marilah kita mendekatkan diri pada yang Esa. Untuk itu sama-sama lah kita muhasabah diri kita, Firman Allah: " Mereka itulah yang akan menerima lembaran sejarah hidupnya dengan tangan kanannya dan mereka tidak dianiaya sedikit pun". ( Surah: Al- Isra' 71)



" If you can't measure it, you can't manage it "

Read more...

Doa Ahkir tahun dan Awal Muharam

>> Wednesday, December 16, 2009

MUHARAM

MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.


Doa Akhir Tahun

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:

"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun.

Mafhumnya;

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan laranganMu tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku. Engkau telahmemerintah supaya aku bertaubat dari kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dariMu, ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah, Ya Karim, Ya Zaljalali Wal Ikram.


Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam...Amin...



Waktu membacanya:

Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, "Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini dan Allah akan membinasakan aku pada saat itu juga. Dengan membaca doa ini allahakan engampunkan dosanya setahun."

Doa awal tahun:



Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan."

Mafhumnya;

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, Engkaulahyang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaM perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalan kuncunya, tenteranya dan penolongnya. aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendoong ke arah kejahatan danmelalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan paa sahabat. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam....Amin...

Waktu membacanya:
Doa ini dibaca 3 kali setelah masuk waktu maghrib pada malam 1 Muharram, Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, "Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah syaitan."




Read more...

>> Saturday, December 5, 2009

Baca slowly dan penuh penghayatan.

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,

"Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,


Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,



FAMILY

Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU



" HARGAILAH KELUARGA ANDA "


Read more...

Seloka.....

" Allah besumpah demi waktu dhuha dan demi
malam apabila telah sunyi,
Sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya,
Kelak, Allah akan memberikan kurnian-Nya dan
hatimu pasti akan melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan bingun lalu Allah
melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan buntu lalu Allah
memberi petunjuk,
Dan dia mendapatimu dalam serba
kekurangan lalu Dia mencukupkan.."

Al-quran sentiasa diHati

Bacalah al-quran , penawar segala penyakit... Yang membawa kita kepada kehidupan para sahabat yg sentiasa dekat dengan quran... Penerang hati untuk kita sebagai umat islam... Pendokong untuk agama.. hujah keatas kaum kufar....
same2 lah kita mencari nur kehidupan dengan membaca quran...Amin.....

~Moga kasihkan kekal tersemai dibatas iman~

" Hiasilah dirimu dengan kebijaksanaan Aishah, Kekudusan cinta Rabiah, Ketulusan kasih sayang Khadijah, Kepewiraan Khaulah As-Syahidah.."

  © Hakciptaan Terpelihara The Professional Template by @ibnurusdeiy 2009

Back to TOP