selamat hari raya korban

>> Thursday, November 26, 2009


Selamat menyambut Hari Raya korban 1430 Hijriyyah buat semua Umat Islam di seluruh dunia, tidak dilupankan keluarga tersayang dikampung.


# Selamat Hari Raya Aidiladha

# SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

# Selamat hari raya aidil adha


Read more...

Labbaikallahumma labbaik............

>> Thursday, November 19, 2009



Labbaikallahumma labbaik.. Labbaikala syariikalaka labbaik.. Innalhamda.. Wa nni'mata.. Laka wal mulk.. Laa Syariikalak..


Segala puji bagi Allah, selawat dan salam kepada Rasullullah, Nabi kita Muhammad s.a.w. dan seterusnya kepada keluarga dan seluruh sahabatnya.

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Rahimahullah, dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘Anhuma bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :



“Ertinya : Tidak ada hari dimana amal soleh pada saat itu lebih dicintai oleh Allah daripada hari-hari ini, yakni : Sepuluh hari dari bulan Dzulhijjah. Mereka bertanya : Ya Rasulullah, tidak juga jihad fi sabilillah ?. Beliau menjawab : Tidak juga jihad fi sabilillah, kecuali orang yang keluar (berjihad) dengan jiwa dan hartanya, kemudian tidak kembali dengan sesuatu apapun”.



Allah S.W.T berfirman :


وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ

"Demi Fajar dan hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).




Dari Abî Bakrah radhiyallâhu ‘anhu, dari Nabî Shallâllâhu ‘alaihi wa Sallam beliau bersabda : “Dua bulan yang tidak memiliki kekurangan, adalah bulan ‘îd :Ramadhân dan Dzul Hijjah.” (Muttafaq ‘alaihi).



Disini aku ingin mengucapkan selamat jalan pada sahabat yang diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk mengerjakan seruan Ilahi....Semoga kalian mendapat haji yang mabruur disisi Allah s.w.t.


Aku memohon padaMu ya Allah, semoga Engkau juga memberi peluang padaku seperti mana Engkau memberi peluang pada sahabat-sahabat ku, Ya Allah sampaikanlah aku juga ke sana...Amin


Read more...

MaafkanKU Teman

>> Monday, November 16, 2009



Yang jauh dirindu
Berkirim salam berpesan selalu
Tersemat di hati
Pahit manis hidup yang dilalui

Saling bermaafan
Bersama eratkan silaturrahim
Bersyukur kita atas rahmat-Nya
Di hari mulia

Salam kemaafan
Diiringi salam kerinduan
Bagaikan cahaya
Menerangi alam kegelapan


Lama sudah tidak berpandangan
Terasa rindu kian mencengkam
Biarlah di hari mulia ini
Bertemu kembali


Salam dihulur maaf dipinta
Moga terlerai segala dosa
Biarlah tersambung semula
Ikatan kita

Ku bersyukur di atas rahmat-Nya
Ku bersyukur di atas nikmat-Nya
Agar menjadi keberkatan


BERILAH KEMAAFAN ITU

Berilah kemaafan itu
Lepaskan segala belenggu
Tanpa berpaling lagi
Pada dendam dan amarah diri

Berilah senyuman itu
Ikatkan dengan doa yang suci
Pada salam yang terhulur
Pasti jiwamu kan terhibur

Berilah hati itu
Bebaskan segala yang terbuku
Tanpa diguris duka
Pastikan dia bahagia

Berilah apa yang dipinta
Dengan apa yang kau ada
Pasti Tuhan menilainya
Diberi kelapangan jiwa!


Read more...

>> Friday, November 13, 2009



Andainya hari ini kita melihat jatuhnya dedaunan di pohon.Maka ingatlah satu masa nanti akan sampai jua kita di waktu itu. Serta sedarlah kita, kehidupan yang abadi bukanlah di alam ini. Betapa kehidupan dunia ini seiring menghambat diri kita agar suka kepadanya.

Oleh kerana itulah Nabi Muhammad s.a.w. mengatakan jalan ke syurga penuh dengan kesusahan. Sedarlah kita rupanya bukan mudah untuk masuk ke syurga. Perjalanan di dunia ini tanpa mujahadah tidak mampu mempunyai sifat qanah, zuhud, takwa.

“Perjalanan ke syurga dilingkungi dengan duri dan onak. Manakala jalan ke neraka dikelilingi dengan keinginan syahwat. Demikianlah ditegaskan oleh Nabi Muhammad saw. mengenai dua jalan yang ditempuhi oleh manusia. Begitu jualah Allah swt ketika Allah SWT memerintahkan Jibril as melihat syurga;

Allah SWT bertanya kepada Jibril, “ Bagaimanakah pandangan engkau wahai Jibril setelah engkau melihat syurga ciptaanKu?”.

Maka dijawab oleh Jibril as, “ Maha suciMu ya Allah, bahawa pasti setiap hambaMu yang melihat syurga berkeinginan agar dimasukkan ke dalamnya, namun aku khuatir tiada seorang pun yang akan dapat masuk ke dalamnya”. Ini adalah kerana syurga itu dikelilingi oleh perkara-perkara yang tidak disukai nafsu.

Lalu Jibril diperintahkan pula supaya Jibril melihat neraka, lalu berkata Jibril as, Maha suciMu ya Allah, aku khuatir tidak ada seorang pun dari hambaMu yang akan terselamat dari neraka”. Ini adalah lantaran neraka yang dipagari Allah dengan perkara-perkara yang amat disukai oleh nafsu.

Maka tidak hairanlah mengapa hamba-hamba Allah hidupnya di dunia penuh dengan kesulitan dan dugaan kerana Allah ingin melihat sejauhmana hati ini benar2 BERIMAN kepada-Nya. Alangkah PaHiTnYa MatA DuNia KeRana ManisNya SyuRga Allah.



Read more...

Tidooooooo.......zzzzzz

>> Tuesday, November 10, 2009

Tidur yang cukup adalah salah satu cara untuk mendapatkan kulit yang lebih segar dikala bangun keesokan paginya. Hal ini disebabkan ketika tidur kulit wajah Anda memiliki banyak waktu untuk 'memerbaiki dirinya sendiri'. Juga beristirahat dari aktiviti muka seperti tersenyum, berkedip, dan ekspresi lainnya.

Menurut Tina Alster MD, seorang ahli kulit dari Washinton, selain tidur cukup Anda juga boleh membantu kasehatan kulit dari luar. Caranya, setelah membersihkan wajah, untuk kulit yang kering Anda boleh mengunakan petroleum jelly yang kini dijual dan tersedia di salon salon kecantikan. Untuk kulit berminyak, Anda bisa menggunakan serum noncomedogenic yang juga banyak tersedia di salon kecantikan

Untuk mata letih dan bengkak .

Terkadang apabila Anda bangun tidur, Anda mendapati mata yang bengkak. Untuk menghindari hal ini, oleskan dulu krim untuk mata dan beri pijatan lembut di daerah sekitar mata sebelum berangkat tidur. Lalu tidurlah di atas beberapa bantal. Tambahkan jam tidur Anda menjadi delapan jam, tidak kurang tidak lebih.

Mata bengkak bukan dikerana terlalu lama tertidur, sebenarnya tidur membantu mengurangi mata yang bengkak. Jika Anda masih mendapati mata yang bengkak saat bangun tidur, itu mungkin disebabkan alergi terhadap sesuatu. Berjumpalah doktor untuk mendapatkan nasehat.

Rambut yang berkilat.

Tidur juga memberikan impak yang baik pada rambut iaitu membuat rambut semakin berkilau. Tapi kerana gesekan bantal dan gerakan tubuh dimasa tidur, membuatnya kelihatan berantakan disaat bangun. Jika Anda tak menginginkan hal tersebut, gunakanlah masker untuk rambut lalu tutup lah dengan shower cap dan setelah bangun tidur cucilah rambut dengan sampo dan kondisioner.

Read more...

Super Sunday

>> Sunday, November 8, 2009

saksikan...kehebatannya....bersama....



Chelsea

VS

Man United

Stadium
Stamford Bridge
16:00


live di......http://www.atdhe.net/

Read more...

Bersediakah Kita?

>> Friday, November 6, 2009



Demi Allah, seandainya jenazah yang sedang tuan-tuan tangisi boleh berbicara sekejab, lalu menceritakan ( pengalaman sakaratul mautnya) pada tuan-tuan, nescaya tuan-tuan akan melupakan jenazah tersebut, dan mulai menangisi diri tuan-tuan sendiri”. (Imam Ghazali mengutip atsar Al-Hasan).

Datangnya Kematian Menurut Al Qur’an :

1. Kematian bersifat memaksa dan siap menghampiri manusia walaupun kita berusaha menghindarkan risiko-risiko kematian.

Katakanlah: " Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu ke luar (juga) ke tempat mereka terbunuh”. Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati". (QS Ali Imran, 3:154)

2. Kematian akan mengejar siapapun meskipun ia berlindung di balik benteng yang kukuh atau berlindung di sebalik teknologi kedoktoran yang canggih serta ratusan doktor terbaik yang ada di muka bumi ini.

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, meskipun pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: “Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)”. Katakanlah: “Semuanya (datang) dari sisi Allah”. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun? (QS An-Nisa 4:7 8)

3. Kematian akan mengejar siapapun walaupun ia lari menghindar.

Katakanlah: " Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan ". (QS al-Jumu’ah, 62: 8)

4. Kematian
datang secara tiba-tiba.

" Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal ". (QS, Luqman 31:34)

5. Kematian telah ditentukan waktunya, tidak dapat ditunda atau dipercepat;

" Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan ". (QS, Al-Munafiqun, 63:11)

Dahsyatnya Rasa Sakit Saat Sakaratul Maut

Sabda Rasulullah SAW : " Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang ". (HR Tirmidzi)

Sabda Rasulullah SAW : " Kematian yang paling ringan ibarat sebatang pohon penuh duri yang menucuk di selembar kain sutera. Apakah batang pohon duri itu dapat diambil tanpa membawa serta bahagian kain sutera yang terobek ?" (HR Bukhari)

Pendapat para sahabat Rasulullah SAW .

Ka’b al-Ahbar r.a berpendapat : " Sakaratul maut ibarat sebatang pohon berduri yang dimasukkan kedalam perut seseorang. Lalu, seorang lelaki menariknya dengan sekuat-kuatnya sehingga ranting itu pun membawa semua bahagian tubuh yang menyangkut padanya dan meninggalkan yang tersisa itu ".

Imam Ghazali rah, berpendapat : " Rasa sakit yang dirasakan selama sakaratul maut meruntum jiwa dan menyebar ke seluruh anggota tubuh sehingga bahagian orang yang sedang sekarat merasakan dirinya ditarik-tarik dan dicerai-ceraikan dari setiap urat nadi, urat syaraf, persendian, dari setiap akar rambut dan kulit kepala hingga kaki ".

Imam Ghazali rah juga mengambil satu riwayat ketika sekelompok Bani Israil yang sedang melewati sebuah pekuburan berdoa pada Allah SWT agar Ia menghidupkan satu mayat dari pekuburan itu sehingga mereka boleh mengetahui gambaran sakaratul maut. Dengan izin Allah melalui suatu cara tiba-tiba mereka dihadapkan pada seorang wanita yang muncul dari salah satu kuburan. “Wahai manusia !”, kata wanita tersebut. “Apa yang kalian kehendaki dariku? Limapuluh tahun yang lalu aku mengalami kematian, namun hingga kini rasa perih bekas sakaratul maut itu belum juga hilang dariku.”

Proses sakaratul maut bisa memakan waktu yang berbeza untuk setiap orang, dan tidak dapat dihitung dalam ukuran masa seperti hitungan waktu dunia ketika kita menyaksikan detik-detik terakhir kematian seseorang.

Rasa sakit sakaratul maut akan di alami setiap manusia, dengan berbagai macam tingkatan rasa sakit, ini tidak berkait dengan tingkatan keimanan atau kezaliman seseorang selama ia hidup. Sebuah riwayat bahkan mengatakan bahwa rasa sakit sakaratul maut merupakan suatu proses pengurangan kadar siksaan akhirat kita kelak.

Demikianlah perancangan Allah. Wallahu a’lam bis shawab.

Sakaratul Maut Orang-orang Zalim

Imam Ghazali mengambil satu riwayat yang menceritakan tentang keinginan Ibrahim as untuk melihat wajah Malaikatul Maut ketika mencabut nyawa orang zalim. Allah SWT pun memperlihatkan gambaran rupa Malaikatul Maut sebagai seorang lelaki bertubuh besar berkulit gelap, rambut menegak, berbau busuk, memiliki dua mata, satu didepan satu dibelakang, mengenakan pakaian serba hitam, sangat menakutkan, dari mulutnya keluar jilatan api, ketika melihatnya Ibrahim as pun pengsan tidak sadarkan diri. Setelah sedar Ibrahim as pun berkata bahawa dengan memandang wajah Malaikatul Maut rasanya sudah cukup bagi seorang pelaku kejahatan untuk menerima ganjaran hukuman kejahatannya, padahal hukuman akhirat Allah jauh lebih dahsyat dari semua itu.

Di akhir sakaratul maut, seorang manusia akan diperlihatkan padanya wajah dua Malaikat Pencatat Amal. Kepada orang zalim, si malaikat akan berkata, “Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik, engkaulah yang membuat kami terpaksa hadir ke tengah-tengah perbuatan kejimu, dan membuat kami hadir menyaksikan perbuatan burukmu, memaksa kami mendengar ucapan-ucapan burukmu. Semoga Allah tidak memberimu balasan yang baik ! “ Ketika itulah orang itu menatap lesu ke arah kedua malaikat itu.

Ketika sakaratul maut hampir selesai, dimana tenaga mereka telah hilang dan roh mulai merayap keluar dari jasad mereka, maka tibalah saatnya Malaikatul Maut mengabarkan padanya rumahnya kelak di akhirat. Rasulullah SAW pernah bersabda, “Tak seorangpun diantara kalian yang akan meninggalkan dunia ini kecuali telah diberikan tempat kembalinya dan diperlihatkan padanya tempatnya di surga atau di neraka”.

Dan inilah ucapan malaikat ketika menunjukkan rumah akhirat seorang zalim di neraka, “Wahai musuh Allah, itulah rumahmu kelak, bersiaplah engkau merasakan seksa neraka”. Naudzu bila min dzalik!

Sakaratul Maut Orang-orang Yang Bertaqwa

Sebaliknya Imam Ghazali mengatakan bahawa orang beriman akan melihat rupa Malaikatul Maut sebagai pemuda yang tampan, berpakaian indah dan menyebarkan wangi yang sangat harum.

Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: “Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?” Mereka menjawab: “(Allah telah menurunkan) kebaikan”. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa, (yaitu) surga Adn yang mereka masuk ke dalamnya, mengalir di bawahnya sungai-sungai, di dalam surga itu mereka mendapat segala apa yang mereka kehendaki. Demikianlah Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertakwa. (yaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Assalamu alaikum, masuklah kamu ke dalam surga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan "
. (QS, An-Nahl, 16 : 30-31-32)

Dan saat terakhir sakaratul mautnya, malaikatpun akan menunjukkan surga yang akan menjadi rumahnya kelak di akhirat, dan berkata padanya, “Bergembiaralah, wahai sahabat Allah, itulah rumahmu kelak, bergembiralah dalam masa-masa menunggumu”.

Semoga Allah memberikan taufik untuk kita amal dan sampaikan.....insaAllah bersambung.......

Read more...

Mujahadahnya Musim Sejuk

>> Wednesday, November 4, 2009


Salam …

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai hari pembalasan

Meniti hari-hari yang menjelma semakin hari semakin sejuk. Beginilah kehidupan kita sebagai hambanya, sentiasalah bersyukur atas kurnianNya. Allah sentiasa menyempurnakan pada hamba kenikmatan dunia jka hambanya bersyukur. Begitulah kesempurnaan sifat Pencipta untuk hamba-hambanya yang bersyukur.



Ada pun permulaa musim sejuk, sejuknya tidaklah sampai tahap negetif.. tapi sejuknya dapat dirasai sehingga dalam tulang .... terutama ketika tersentuh air...hanya Allah sahaja yang tahu, kemuncak musim sejuk biasanya pada bulan 1 and 2 … dan sekarang, awal permulaan musim sejuk...



Berada di musim sejuk sememangnya memerlukan mujahadah yang lebih berbanding waktu musim yang lain..mujahadahnya bila hendak bangun subuh, hendak pergi kuliah..ooo, itulah mujahadahnya. Tapi kita sebagai hambanya tidak boleh mengikut hawa nafsu dan godaan syaitan, kita mestilah bersedia untuk berkorban untuk mendapat kenikmatan akhirat kelak.


Azan subuh berkumandang.. ...katil tetap memangil, sarutoga setia menanti..bagunlah wahai anak Adam, ambillah, wudhu’ kembalilah pada fitrah kewujudan asalmu,



Firman Allah:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ


Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.”


..walaupun diluar sana bagaikan ice yang sedang membeku..pergilah ke rumah Allah..sebaik-baik rumah yang menjadikan kita satu jemaah, satu fikrah yang tidak dapat dipisahkan mahupun dileraikan..



Ini hanyalah setitis dugaan, maralah kehadapan, nescaya bergunung-gunung cabaran yang akan menantimu dihadapan… rasailah kemanisannya selepas mu beramal..Itulah sebaik-baik kemanisan beramal, bagi yang ikhlas beramal..

Sama-samalah bermujahadah dalam beramal pada musim sejuk yang mendatang.....Ikhlaskanlah niat...


....Amin...

Read more...

Seloka.....

" Allah besumpah demi waktu dhuha dan demi
malam apabila telah sunyi,
Sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya,
Kelak, Allah akan memberikan kurnian-Nya dan
hatimu pasti akan melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan bingun lalu Allah
melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan buntu lalu Allah
memberi petunjuk,
Dan dia mendapatimu dalam serba
kekurangan lalu Dia mencukupkan.."

Al-quran sentiasa diHati

Bacalah al-quran , penawar segala penyakit... Yang membawa kita kepada kehidupan para sahabat yg sentiasa dekat dengan quran... Penerang hati untuk kita sebagai umat islam... Pendokong untuk agama.. hujah keatas kaum kufar....
same2 lah kita mencari nur kehidupan dengan membaca quran...Amin.....

~Moga kasihkan kekal tersemai dibatas iman~

" Hiasilah dirimu dengan kebijaksanaan Aishah, Kekudusan cinta Rabiah, Ketulusan kasih sayang Khadijah, Kepewiraan Khaulah As-Syahidah.."

  © Hakciptaan Terpelihara The Professional Template by @ibnurusdeiy 2009

Back to TOP