Ya Allah...

>> Thursday, October 29, 2009


"Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim...
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku lakukan
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata dusta
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah...
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatanku
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk di atas DuniaMu ini
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti
perasaan sahabat-sahabat seperjuaganku..
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragam hidup didunia yang penuh cabaran....

Ya Allah...
Tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu...

Ya Allah....
Kau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku....
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan
keterlanjuranku.....

Ya Allah...
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan Bimbinglah aku ke jalan
yang Engkau redhai... Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai
hambaMu.. Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu...
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu...



Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu...
Aku buta tanpa bimbinganMu...
Aku cacat tanpa hidayahMu...
Aku hina tanpa RahmatMu...

Ya Allah....
Kuatkan hati dan semangatku...
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu...
Jadikanlah aku hamba yang disenangi...
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu...
Bimbinglah aku menjadi hamba yang Soleh...
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan...
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu...
Kerana aku sedar hinanya aku...
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru...
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu...
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu...
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu...

Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi hamba yang dirahmati
hamba yang dikasihi
hamba yang soleh
hamba yang sentiasa dihatiku dekat padaMu...

Amin, amin Ya Rabbal Allamin.."

Read more...

Lamat Hari Lahir

>> Tuesday, October 27, 2009


Assalamualaikum....

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.....

Alhamdulillha...post kali aku ingin tujukan khas pada sahabat.....yang tidak tercinta heeee..... sahabat aku nei, bagaikan sahabat sejati lah...huuu. Pepatah ada mengatakan " Air yang di cincang tidak akan putus " Begitulah ibarat aku dengan sahabat aku nei....heee..

Hari ini genaplah 22 tahun umur sahabatku, nama ringkas ya.. "Pa "...aku pun sebenarnya kurang pasti tarikh yang tepat, yang pastinya bulan nei lah ...tapi buat2 ingatlah..takut terasa la pulak hati member nei hee.. InshaAllah akan ingat yang akan datang,...heeee

Aku disini hanya ingin mengucapkan selamat lahir...tu jelah...satu lagi.. dan seterusnya...Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki. Semoga menjadi anak yang soleh bukan koleh. Semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera. Semoga menjadi hamba yang kasih pada Ilahi.

Semoga menjadi sahabat yang sejati. Semoga menjadi sahabat yang sangat disayangi oleh semua dan bukan dibenci..huuu. . Semoga hidup sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah. Semoga berjaya dalam bidang yang diceburi. Semoga berjaya dalam hidup di dunia dan di akhirat. Semoga sentiasa di bawah lambayan Allah s.w.t . Amin.”

Read more...

Ukhwah Dengan bola

>> Saturday, October 24, 2009

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.....

Selautan Kesyukuran buat Allah, tuhan seluruh alam..Dialah satu-satunya penganugerahan inspirasi diri. Pemberi nikmat bagi insan yang bersyukur. Pengurnia imbalan bagi hamba yang bertaqwa yang tekal berpegang dan beramal dengan syariat.

Ukhuwah adalah anugerah tiada terhingga yang Allah berikan kepada hamba-hamba-Nya.
Dr. Abdullah Nasih Ulwan mengatakan “ Ukhuwah merupakan kekuatan iman yang melahirkan perasaan kasih sayang yang mendalam, cinta, penghormatan dan rasa saling tsiqah ( baca; saling percaya), terhadap seluruh insan yang memiliki ikatan aqidah Islamiyah yang sama dan juga yang memiliki cahaya keimanan dan ketaqwaan...“




Hari demi hari.....oooo.. Pagi yang begitu mengodai jiwa untuk terus melelap mata yang masih dahagakan...suapan tidur.. aku tidak mudah ternodai akan pangilan itu....kerana sahabat, ukhwah aku gagah jasad ini... hendak menolak pelawaan sahabat, takut tersinggun hati la pulak....kira mudah la...aku setuju je..


Nak thu ke mana?itu yang aku nak beritahu nei..
kawan aku nei mengajak aku untuk bermain bola....hendak kata aku pandai, tak la jugak...bolehla sekadar cristiano ronaldo , messi...huuuu...

~ otai-otai dimesir ~

Tujuan bermain bukanlah untuk berlawan untuk mendapat piala, tapi sekadar...meraikan...otai-otai yang dah lama tinggal di mesir bagi merapatkan lagi ukhwah diantara kami. Dia orang pun dah nak pulang....maklumlah sudah lama megembara mencari ilmu yang hakiki. Munkin sudah sempurna ilmu dicari...

Firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang mu’min itu bersaudara kerena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah SWT supaya kamu mendapat rahmat.”
(Al-Hujurat : 10)

Sabda Rasulullah SAW :

Tidak seorang muslim memutuskan silaturrahmi dengan saudara muslimnya lebih dari tiga malam yang masing-masingnya saling membuang muka bila berjumpa. Yang terbaik diantara mereka adalah yang memulai mengucapkan salam kepada yang lain.(H.R. Bukhari dan Muslim).

Mereka semua nei bagaikan permata buat kami, banyak mengajar kami selok belok kehidupan di sini yang begitu mencabar.....bagi aku, kehidupan dimesir nei sangatlah mencabar, jika mereka pergi, hati kami semua bagaikan...di perah asam limau..heee.. tidak sedih pun..tapi buat-buat sedihla..heee. Kalau buat air limau nipis sedap jugak....huuu..


Ada dikalangan mereka semua, sudah sepuluh tahun tinggal di mesir...ish-ish sememangnya hebat laaa, memang otailah.....ada juga lapan tahun, lima tahun dan seterusnyalah...bagi diriku tidak selama itu..aku berharap dengan adanya perlawanan bola seperti ini, ianya dapat lagi mengukuhkan silaturrahim bukanlah di mesir sahaja, tapi di malaysia pun uhkwah ini tetap terjalin....

ukhwah disemai

Aku sentiasa mendoakan kebaikan untuk semua....sampaikanlah ilmu yang ada pada diri kita, selagi mana hayat dikandung badan.....teruskanlah berjuang menegakkan agama Allah...... ..takbir Allahuakbar...


Read more...

Pendeta Yahudi Bersyahadah

>> Friday, October 23, 2009

Awalnya, kedatangan Shimon, seorang Rabbi Yahudi di Islamic Forum membuat curiga. Siapa sangka, Shimon justeru tertarik Islam dan mengucapkan syahadah.

M. Syamsi Ali

Seminggu menjelang Ramadan lalu, kelas the Islamic Forum nampak lebih ramai dari biasanya. Mungkin karena banyak di antara muallaf itu ingin lebih mendalami puasa, baik dari segi hukum-hukum yang terkait maupun makna-makna hakikat dari puasa itu. Hampir semuanya wajah lama atau murid-murid lama, baik muallaf maupun non Muslims, yang telah mengikuti diskusi Islam di forum tersebut lebih dari 3 bulan. Tapi nampak juga beberapa wajah yang belum aku kenali sama sekali.

Salah satu wajah baru itu adalah seorang pria putih dengan janggut pendek yang terurus rapih. Duduk di pinggiran ruangan, dan nampak memperhatikan dengan seksama tapi terlihat cuwek. Aku sangka bahwa orang ini adalah seorang Muslim karena wajahnya mengekspresikan persetujuan dengan setiap poin yang kusebutkan siang itu. Tapi, nampak dingin dan sepertinya tidak nampak bahwa dia tertarik dengan penjelasan saya itu.

Saya memang memulai penjelasan saya dengan sejarah puasa kaum-kaum terdahulu. Merujuk pada kata-kata “kamaa kutiba ‘alalladzina min qablikum” (sebagaimana telah diwajibkan atas kaum-kaum sebelum kamu), saya kemudian merujuk kepada beberapa fakta sejarah puasa umat-umat terdahulu, termasuk kaum yahudi. Di saat saya intens menjelaskan ayat ini, tiba-tiba dia tersenyum dan mengangkat tangan.

“Yes Brother!” sapa saya. “Can I say something?” tanyanya. Tentu dengan senang saya menyetujuinya. Dia kemudian meminta maaf karena tiba-tiba masuk ke kelas ini tanpa permisi. “I feel I did some thing impolite”, katanya. “Oh no, this forum is open for every person, and doesn’t require any registration. You are in the right place on the right time”, jawabku.

“What did you want to say Brother? But let me ask you first, what is your name?”, tanyaku. “Sorry, I am Shimon!”, jawabnya.

Dia kemudian menjelaskan puasa dari perspektif Yahudi. Dengan sangat lancar dan seolah berceramah dia bersungguh-sungguh menjelaskan sejarah dan makna puasa dari pandangan ajaran Yahudi. Mendengarkan penjelasan itu, hampir semua yang hadir terkejut. Melihat situasi itu, sayapun bertanya: “Sorry Brother, are you a Muslim or not? And why do you know a lot about Judaism?”.

Sedikit gugup dia kemudian mengatakan: “Imam, actually I am a Rabbi. I was ordained Rabbi two years ago”. Mendengarkan penjelasannya itu rupanya membuat banyak peserta ternganga. Baru pertama kali kelas the Forum for non Muslims ini ditangani seorang Rabbi (pendeta Yahudi). Apalagi dalam penjelasannya tentang puasa itu seperti mendakwahkan ajarannya. Sehingga wajar kalau ada yang curiga kalau-kalau dia datang untuk sebuah misi.

Saya kemudian menyapah dengan ramah dan mengatakan: “Welcome to our class sir!”. Tapi untuk menenangkan para peserta saya menyampaikan kepadanya bahwa saya sudah seringkali terlibat dialog dengan pendeta-pendeta Yahudi, seraya menyebutkan beberapa Rabbi senior di kota New York . Mendengarkan nama-nama itu, rupanya cukup mengagetkan bagi dia. “All those are very respectful Rabbis!” katanya. “Yes, I am fortunate to have known them and be known by them!” kataku.

Saya kemudian menyampaikan terima kasih atas penjelasan-penjelas annya mengenai puasa di agama Yahudi. “It’s almost similar to ours. The only thing that you guys keep changing it throughout the history”. Mendengar itu, nampaknya dia setuju dan hanya mengangguk.

Saya kemudian melanjutkan penjelasan saya mengenai hukum-hukum puasa. Murid-murid muallaf, dan bahkan non Muslim yang hadir hari itu memang ingin tahu bagaimana menjalankan ibadah puasa. Tanpa terasa, penjelasan mengenai puasa itu memakan waktu lebih 2 jam. Akhirnya tiba sesi tanya jawab.

Rupanya tidak terlalu banyak hal yang ditanyakan oleh peserta dan waktu masih ada sekitar 45 minit. Maka kesempatan itu saya pergunakan untuk menjelaskan agama dan umat Yahudi dalam perspektif Al-Quran dan sejarah. Bahawa memang Al-Quran menyinggung secara gamblang sikap orang-orang Yahudi terdahulu, mulai sejak nabi Ya’kub hingga nabi-nabi kaum Israil lainnya, termasuk umat nabi Musa A.S.

Sejarah pergolatan politik, agama, kultur dan budaya antara kaum Muslimin dan kaum Yahudi di Madinah, termasuk bagaimana awal terbentuknya Piagam Madinah. Saya kemudian menjelaskan bagaimana toleransi Rasulullah S.A.W di Madinah dengan fakta-fakta sejarah yang akurat. Bagaimana Umar bin Khattab memberikan keluasan bagi kaum Yahudi untuk kembali menetap di Jerusalem setelah diusir oleh kaum Kristen. Bagaiman penguasa Islam di Spanyol memberikan “kesamaan” (equality) kepada seluruh rakyatnya, termasuk kaum Yahudi. Bahkan bagaimana penguasa kaum Muslim di bawah Khilafah Utsmaniyah menerima pelarian Yahudi dari pengusiran dan “inquisasi Spanyol” kaum Kristen di Spanyol.

Penjelasan-penjelas an saya itu rupanya tidak bisa diingkari oleh Shimon. Rupanya mereka juga tahu fakta-fakta sejarah itu. Bahkan sebenarnya kebanyakan buku-buku sejarah toleransi Islam kepada umat Yahudi itu justeru ditulis oleh mereka yang non Muslim dan bahkan mereka yang beragama Yahudi sendiri. Saya bahkan mengutip pernyataan Kofi Annan, mantan PBB, dalam sebuah acara interfaith di PBB tahun lalu.

Tanpa terasa 30 menit berlalu. Di akhir-akhir pertemuan itu, tiba-tiba Shimon sekali lagi dengan tatapan mata yang nampak acuh, mengangkat tangan. “Yes Brother, any comment?”, pancingku. “Yes, I think what you just said, for us Jews, are well known”, katanya. Dia kemudian berbicara panjang lebar mengenai upaya penyembunyian fakta-fakta sejarah itu. Dan pada akhirnya dia mengakui bahwa bagi mereka yang murni masih mengikuti ajaran Yahudi seharusnya percaya kepada risalah terakhir dan nabinya.

Saya kemudian memotong pembicaraan Shimom, seraya bercanda: “If so, do you consider yourself a genuine Jew or not”. Dia sepertinya tertawa, tapi nampaknya karena kepribadian dia yang memang kurang tersenyum dan nampak seperti cuwek, dia menjawab: “To be honest with you, I believe that this is the religion of Moses”. He came with the same mission that Mohamed brought around 15 centuries ago”, tegasnya.

Tanpa menyia-nyiakan kesempatan itu, saya tanya lagi: “So you believe that Mohammed is a messenger and prophet of God and his teaching is the true teaching of God?”, tanya saya. Dengan tenang dia menjawab: “I am sure about that. But I really don’t know what to do”.

“Brother Shimon”, basically you are a Muslim. What you need to do is simply you need to formalize your faith with the presence of witnesses”, jelasku.




Mendengarkan itu, dia nampak tersenyum tapi melihat raut wajahnya dia sepertinya cuwek. Tapi karena sejak awal memang demikian, saya yakin bahwa cuwek itu bukan berarti tidak serius, tapi memang itulah kepribadiannya. Tiba-tiba dia bertanya: “And how to do that?”. Saya menengok pada peserta lainnya yang juga ikut senang mendengarkan percakapan itu, lalu menjawab: “Brother, it’s very easy. What you need to do right know is that you must confess that there is no god worthy of worship but Allah, and that Muhammad is His Prophet and Messenger. Are you ready?” tanyaku.

Setelah dengan mantap menjawab “yes”, saya kemudian mengatakan kepada peserta lainnya yang hampir semuanya muallaf, “be witnesses for Allah!”. Maka, dengan suaranya yang lantang, Rabbi Shimon resmi mengucapkan “Syahadaaten”, diikuti kemudian oleh pekikan takbir para peserta Forum Islam yang kebanyakan wanita itu. Dan Ramadan kemarin adalah awal Ramadan baginya dengan puasa penuh secara Islam.


Kemarin siang, Sabtu 27 Oktober, setelah kelas selesai, Shimon mendekati dan berbisik: “I don’t know if this is an appropriate question to ask”, katanya. “What is that?”, tanyaku. “Who was that lady sitting to your right side, and is she married?”, tanyanya. “Why is the question?” tanyaku lagi. “I think it is the time for me to be serious in my life. I need a wife”, katanya serius.

“Ok Brother Shimon. I really forgot whom that you are talking about. But let me know next week”, jawabku. “Sorry Imam if that is considered inappropriate to ask”. “Oh not at all. It is in fact an important thing to ask. And believe me, it is also my responsibility to help you in this regard. We will talk next Saturday about it”, kataku sambil meninggalkan kelas.

Alhamdulillah, semoga mantan pendeta Yahudi ini dikuatkan dan dan dijadikan da’I yang tangguh bagi kebenaran di masa depan. Amin!
New York , 29 Oktober 2007

* Penulis adalah imam Masjid Islamic Cultural Center of New York. Syamsi adalah penulis rubrik "Kabar Dari New York" di www.hidayatullah.com


Read more...

Muhasabah Diri Pada Ilahi

>> Thursday, October 22, 2009



Beberapa hari yang lalu, diri ku ada menerima puisi daripada seorang kawan lama, Puisi itu mengingatkanku akan tentang kebesaran Allah swt. Tentang takdir. Tentang janjinya. Begitulah cantik dan indah bahasa, namun puisi itu hilang dalam pandangan mata kedua kali bila kita ingin menjenguknya.

Begitulah takdirnya, Itulah hakikat yang terkadang kita harus menerima dengan hati yang terbuka. Datangnya bahagia sepantas kilat dan hilangnya juga tidak mampu dihalang..


Kehilangan bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan kita di bumi Allah swt ini. Ia sesuatu yang menyakitkan. Menghibakan jiwa dan meninggalkan banyak kenangan yang sukar dipadamkan dalam naluri manusia. Tiada yang lain, kesabaranlah ubatnya, Ada banyak yang pelik dan terbaliknya hidup ini.


Di mana kita lebih bisa meraba kesulitan dari meraba kemudahan. Kesilapan kita adalah kita selalu melihat hidup ini dari sudut penderitaan, masalah beban jiwa yang berat, cita-cita yang tidak kesampaian dan kehilangan yang tidak kembali lantas kita curah dan tuangkan airmata sebanyak-banyaknya untuk memprotes kesengsaraan itu.

Tapi jarang kita menoleh ke belakang melihat kesenangan, kelapangan, kemudahan yang lebih banyak kita terima dari penderitaan.


Renungkan kembali! apakah tidak pernah Allah swt berikan kita kesenangan? Bandingkan dengan kesulitan yang kita hadapi sekarang? Nilailah! Baru kita tersedar dan ternyata kemudahan keluasan dan kesenangan berlipat kali ganda dengan hanya kesusahan yang sedikit yang Allah ujikan pada kita.


Saya menulis untuk diri saya, dan mungkin juga untuk insan-insan yang lain, yang mengalami apa yang saya alami..Ya Allah s.w.t, berikanlah ku ketabahan dan kesabaran dalam menempuh liku-liku hidup di bumi-Mu ini..Aku merayu pada-Mu YA Allah..


Kesulitan sebenarnya tidak berdiri dengan sendiri, kerana Allah berfirman..

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan... sesungguhanya bersama kesulitan ada kemudahan ". (Al~ Insyirah Ayat 5-6)


Rasulullah SAW bersabda:

عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وِآلهِ وَسَلَّمَ : "اَلْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَعَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَالْعَاجِزُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا وَتَمَنَّى عَلَى اللهِ اْلأَمَانِيَّ".


Syaddad bin Aus RA berkata, Rasulullah SAW bersabda : "Orang yang cerdas adalah yang menghisab dirinya serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah SWT. (HR. Tirmidzi, ia berkata : "Hadits ini adalah hadits hasan".)


Bersyukurlah kita tanpa putus dengan apa yang ada. semua yang kita alami semuanya di bawah naungan Allah swt. Naungan CintaNya. Memuanya. Seluruhnya.


Putaran hidup kita juga begitu! seperti manusia lain. Bezanya hidup mereka amat sempit sekali. Mereka terikat dengan hukum dan akhlaq. Memang Dunia ini penjara bagi orang mukmin. Penjara bagi kita. Penjara yang tiada palang besi.


Hanya penjara jiwa dan hati. Penjara yang menghalang kita dari bergerak bebas sebebasnya mengikut kemahuannya. Itulah kita. Bergerak mengikut manzilah sunnah dan arahanNya. Tiada kebebasan mutlak ….. inilah bezanya.



Apa lagi yang ada? Hanya syukur diulang-ulang dalam hidupnya. Dan sabar adalah penyejuk hatinya. Kesabaran tak semestinya harus menanti. Kesabaran juga terkadang harus pergi meninggalkan penantian yang tiada hujung.


Memang berat tapi itulah kesabaran yang hakiki untuk mengelakan dari janji yang tak berpenghuni dan satu teori yang tak bertepi. Kerana itu dia selalu menanggis. Matanya adalah syifa’. Selalu mengubat hati yang diruntun ujian.


Semakin tinggi dan menggunung imannya semakin ia diruntun ujian untuk membenarkan kata dan perjuangannya. Muhammad Ahmad Arrasyid berkata:

" Semakin tinggi nilai sesuatu, semakin mahal pula harganya. Bila ingin mencapai syurga di akhirat, maka seseorang harus berada pada posisi tertinggi di dunia"

Maimun bin Mihran r.a. mengatakan:

" Seorang hamba tidak dikatakan bertakwa hingga ia menghisab dirinya sebagaimana dihisab pengikutnya dari mana makanan dan pakaiannya",

Umar r.a. juga pernah berkata:

" Hisablah diri kalian sebelum kalian dihisab, dan berhiaslah (bersiaplah) kalian untuk hari aradh akbar (yaumul hisab). Dan bahwasanya hisab itu akan menjadi ringan pada hari kiamat bagi orang yang menghisab dirinya di dunia".


Aku teruja menatapi apa yang dikatakan oleh Mustafa AsSiba’i:

" Kunjungilah penjara sehari dalam hidupmu agar engkau tahu apa kenikmatan yang Allah berikan kepadamu berupa kebebasan.

Kunjungilah pengadilan satu kali dalam satu tahun agar engkau tahu apa kemurahan Allah padamu kerana engkau memiliki kebaikan akhlak.

Kunjungi rumah sakit satu kali dalam sebulan, agar engkau tahu bagaimana kenikmatan Allah padamu yang mempunyai kesihatan.

Kunjungi kebun dan pepohonan satu kali dalam seminggu agar engkau tahu apa kenikmatan Allah berikan atas dirimu dari keindahan alam.

Kunjungi Tuhanmu setiap waktu agar engkau tahu bagaimana kemurahannya kepadamu kerana telah memberi kamu hidup dengan berbagai kenikmatan yang tidak terhitung..
"


Semoga sahabat-sahabat saya mendapat sedikit menafaat di atas tulisan saya yang tidak seberapa ini..

Read more...

Dirempuh motosikal...

>> Monday, October 19, 2009

Zahmah...pun zahmahlah...sampai pagi pun tetap sibuk...aku tetap melangkah masuk...hampir setegah jam aku berdiri...Alhamdulillah boleh juga aku duduk..itupun dah nak sampai, aku tetap bersyukur..


Apabila hampir sampai di Ataba...pada ketika itu bas masih lagi bergerak...aku berkeras untuk turun awal..kiri dan kanan pun aku tidak sempat lihat...sebaik saja aku melangkah keluar dari bas...aku tidak mendengar apa2 bunyi pun...apatahlagi ribut.....tiba-tiba sebuah motosikal merempuh aku dari belakang...aku terpelanting dua tiga kaki juga laa ...terkejut pun ada, sakit pun ada...Astaghfirullah..Allah, Allah, itulah kalimah yang keluar dari mulutku pada ketika itu....




Hanya Allah yang tahu....Alhamdulillah Allah masih lagi menyanyangi aku pada masa dan saat itu...hanya pingang yang terasa kebas-kebas sakit....Alhamdulillah ada juga arab yang simpati denganku..aku hanya sempat berkata ana quwais2...mafimuskilah, aku pun cepat2 tinggalkan tempat kejadian...hanya Allah yang aku ingat pada saat itu...kemalangan kecil ini mengigatkan aku,...bahawa maut akan datang pada bila-bila masa sahaja....hanya kita yang belum mengetahuinya....maut sentiasa dekat dengan kita......



Jika Allah mengambil nyawaku pada saat itu, aku redha dengan ketentuannya...kepada Mu jualah akan ku kembali....mati ketika menuntut ilmu adalah salah satu mati syahid...Allah masih menyayangi diriku ini...

Firman Allah : Yang bermaksud: "dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa Yang terbunuh Dalam perjuangan membela Agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang Yang hidup (dengan keadaan hidup Yang istimewa) ,tetapi kamu tidak dapat menyedarinya". Al-Baqarah = 154

Nabi juga bersabda: “من قتل دون دينه فهو شهيد" Barang siapa yang terbunuh karena agamanya, maka dia adalah syahid
( Hadis RiwayatMuslim)


Hadis riwayat Anas bin Malik ra. :Dari Nabi s.aw. beliau bersabda : Tidak ada satu jiwa pun yang mati dan akan memperoleh kebajikan yang menggembirakannya di sisi Allah kerana dia dapat kembali ke dunia bukan kerana untuk memperoleh dunia serta isinya kecuali orang yang mati syahid. Kerana ia berharap dapat kembali lagi lalu terbunuh lagi di dunia, melihat besarnya keutamaan mati syahid.
( Hadis Riwayat Muslim )

Setiap ujian yang datang akan mendekatkan diri kita pada pemilik alam semesta ini...Aku bersyukur dengan ujian yang sekecil ini..berbanding dengan ujian yang menimpa saudara kita di Palastin...yang berjuang untuk agama dan tanah air dari cengkaman yahudi laknatulllah....


Sejauh manakah kita dengan Allah s.w.t ..........redhailah setiap ujian yang datang pada kita...kerana setiap ujian itu menunjukkan Allah sayang akan diri kita....





Read more...

Jauh disudut Hatiku....

>> Thursday, October 15, 2009


Assalamualaikum untuk semua.....

Mentari berdiri tegak di atas kepala, aku tetap dengan niatku melangkah keluar mencari penawar untuk jiwaku yang belum sempurna tatkala usia semakin dimamah rakusan dunia....Bumi sekain hari ternoda dengan kerenah umat manusia yang begitu jauh dari rahmat Al-Quddus...


tubuhku yang letih, mata layu bagaikan khayalan di alam fana....aku gagahkan diri untuk mencari setitik ilmu dibumi ardu kinanah ini sebagai penawar yang belum sempurna untuk diri yang tidak berisi ini...


versiku pada kali ini adalah, aku ingin mencuba sesuatu yang ghadid...lain yang dirancang lain yang mendatang...aku tidak kisahlah, asalkan dapat kubawa permata umpama sejongkang emas yang boleh memberi sinar kehidupan...


Salamku berikan...Alhamdulillah Sheikh menerima seadanya.....maklumlah, munkin kali pertama kot Sheikh melihat aku....biasalahkan, awal2 perkenalan banyak persoalan, pertanyaan...hmmm..dan sebagainyalah...al..maklumlah kalam arab ammiah, ada yang aku faham...ada yang aku buat2 faham...( wak bijaklah katakan) kalau tidak susah untuk Sheikh terang panjang lebar...jadi aku pun ambik langkah kanan dengan angguk2 dan geling2 kepala...huuuu..


Aku pun mulakan bacaan, hmmmm....awal mukaddimah dah pun kena tegur...lain mcm je nei ...aku teruskan bacaanku...memang sah banyak yang kena diperbetulkan.. nampaknya banyak lagi yang perlu aku pelajari....

Aku bagaikan tidak berilmu, kosong, apabila setiap kalam yang aku baca akan ditegur oleh Sheikh..itu semua aku tidak kisahlah...meluntur buluh biarlah dari rebunnya...


Aku ditegur bagaikan kanak-kanak yang baru pandai merangkak....buakanlah baru pandai menerap...aku bersyukur kerna Allah masih lagi memberi peluang padaku untuk terus menerokai dan mencanaikan ilmu...


Aku sering dengar sahabat2 berkata, setiap Shiekh membawa manhaj yang berlainan....lain Sheikh lain pendekatannya.....begitu juga dengan Sheikh Ibrahim, Sheikh yang baru buatku....


Aku amat mengerti...diriku ini hanyalah botol yang tidak berisi, jika inginkan botol itu berisi mestilah mencari air untuk memenuhkannya.....samalah dengan diriku ini...perlu mencari dan terus mencari untuk memenuhkan botol yang tidak berisi ini...tidak cukup sekadar, membaca blog, isma' quran dan mengadap komputer...


Akanku teruskan mencari permta-permata yang belum kutemui...sehingga ia menjadi milikku suatu dimasa nanti..sungai tidak akan melimpah melainkan Allah menurunkan hujan....begitu juga dengan ilmu, tidak akan datang bergolek dimata melainkan aku melangkah mencari..tidak akan menjadi Alim seseorang itu, jika ia berpegang dengan satu ilmu...


Yang jauh dekat-dekatkan....yang dekat terus mengambilnya....berpeganglah akan ia sepertimana kita berpegang pada agama.....


Read more...

NIBIRU 21-12-2012 - Bencana Alam Terbesar

>> Sunday, October 11, 2009


Salam

Marilah kita same2 borkogsi dan muhasabah diri.....huuuu

Ust.Harun Din .. korang kenal kan?? dlm ceramah dia,ade mmbace sbuah artkel yg mncritakan bhw dunia ni da nk kiamt ... planet mrikh (planet ke4 n plg dekat ngan bumi) tlh mngalami psingn yg tbalik pd bln sept lpas. maknenye .... planet yg dkat dgnnye jgak (bumi la) akan brtukar arah prgerakan dia gak..

maka pd saat tu akn terjadi kjadian mthari tggelam sblah timur. (tnda2 bsar kiamt)...ingat, matahari terbit sbelah barat, pintu taubat da ditutup. x de harapan daa laa!! maklumat ni gak tlh dhentikan pnyebrannya oleh NASA krna akn mnguntungkan pihak islam. tolong sebarkan ye tuk kmaslhtn kiter bersama... wassalam (sebar la bnde nih wehh smentara ade mase)


Untuk pengetahuan smua, sebuah planet bernama Nibiru atau planet x(oleh NASA) sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun. planet ini 100 kali ganda besar bumi dan sama besar dengan planet jupiter( musytari).

Dijangkakan pada 21/12/2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada bumi dengan memutarkan kutub2 ke kedudukan terbalik( polar shifting) yang dijangkakan o NASA. bulan mei 2009 nanti planet ini akan jelas kelihatan oleh semua pnduduk bumi...so sama2 kita nantikan...



Mereka mengaitkan peristiwa ini seperti yang pernah berlaku banjir besar zaman Nabi Nuh AS dahulu..planet ini tak menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi.ia hanya akan lalu diantara bumi dan matahari dimana kecerahannya berwarna kemerah-merahan seakan-akan anak matahari.(tanda besar kiamat? objek merah di langit kelihatan)


AS dan negara2 barat lain sedang sibuk membuat persiapan menghadapi keadaan ini dengan membina beberapa penempatan sementara di banjaran2 gunung lengkap dengan makanan yang mampu bertahan 3 tahun kerana dianggarkan 2/3 penduduk bumi akan lenyap. di norway misalnya mereka membina sebuah gudang menyimpan segala biji benih di sebuah bukit lengkap dengan ciri2 keselamatan dan dari ancaman bencana(rujuk paper bulan februari, kosmo, BH n lain2)


untuk rujukan penuh sila cari kat mana2 web tentang NIBIRU or video kat youtube(nak forward besar sgt)..benarlah kata2 RASULULLAH satu ari nanti bumi akan hancur dan satu zaman dipanggil back to ancient berlaku dimana segala teknologi pupus dan manusia akan kembali seperti zaman purba, berperang dengan pedang cara kuno. jadi bersedialah kita umat islam...ALLAHHUAKBAR


lain-lain artikel tentang kiamat.....


Kajian....ALLAH je mengetahui.. ..
Assalamualaikum .....

* a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500
tahun... sekarang sudah 1439 = 426 + 13 tahun hijrah..... daripada ini kita
ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi..
Jikalau ini benar, bumi akan kiamat pada tahun 2066...


* b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke
bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014.
Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket...

Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi...
Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi..
Dan planet ini lebih besar daripada bumi....
Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065.....


* c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007....
Dan kuasanya akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan
semula Nabi Isa.....

Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun
dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat..
Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062...
Dianggarkan Bumi Akan Kiamat Antara Tahun 2062-2066....


* Wallahu a'lam. .. Semua ini telah dikaji...
Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan
bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun...
Kita telah berada di bumi ini selama 1439 tahun...
Cubalah anda kirakan sendiri...


Beribadatlah wahai umat Islam sekalian... Ini adalah antara
berpuluh-puluh artikel di internet yg seperti ini.. Dan jangan tunggu artikel
seperti ini dikeluarkan baru kita nak buat amal. Benda ni dah diajar sejak
kita kecil lagi.

Kiamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia shj
yang akan rugi. berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh
Allah. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar. dan korang
jangan risaula....aman dunia akhirat..sama- sama kita doakan
kesejahteraan untuk semua umat Islam..

Read more...

Baiti kena Ishlah Lagi???

>> Friday, October 9, 2009


Dengan nama Allah yanh Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.....

Salam sembah kesyukuran buat penguasa alam buana, tuhan pentakbir dan pencorak kehidupan manusia. Selawat dan salam junjungan tercinta Rasulullah. Pengorbananmu menjadikan nikmat islam dikecapi seluruh umat. Kepada pejuang-pejuang Islam seluruhnya, teruskan perjuangan walau di mana berada.




Seminggu telah berlalu, ahkirnya rumah ku kembali sediakala......beginilah kehidupan...tidak dapat lari dari masalah...ada saja masalah. Bersyukurlah dengan nikmat yang ada. Salim @botak itulah gelaran yang kami beri pada roois sha'ah. Dia adalah pemilih rumah yang kami tinggal sekarang..huuu..

Abang-abang sineor ada kata.. Uncle Salim suka sangat baham duit kita orang....tiap-tiap tahun ada saja projek...tidak lain tidak... ishlah rumah lah? Dengan ishlah rumah dia akan dapat komisyen...hmmmmm...yang dedihnya kita orang yang kena bayar separuh??? Dia yang bayar separuh...Begitulah cara uncle salim tambah pendapatan... Kalau kita orang tak bayar~ jawab nya~ kena bar'rah lah..tidak pun..huuu..tidur tepi jalan lah...



Setahu saya, uncle salim nei kaya orangnya. Sebab sebelum ini dia pernah mengajar di Kuwait..Pensyarah di sebuah universiti Kuwait.... Dan sekarang pun dia masih mengajar, tapi mengajar sambilan kot...tahulah..heee.... untuk pengetahuan lah...kalau seseorang buleh bina sha'ah( rumah utk disewa) sememangnya kayalah orang tu>> termasuklah Uncle Salim<<<




Tahu ini sahaja sudah ada dua projek yang uncle salim buat....pertama~ tukar paip air... kedua mengecat rumah... hmmm.. yang sedinya uncle salim tak bagitahu pun kita orang untuk buat semua nei.... geram pun ada nei??? senang-senang je dia nak ishlah..kalau murah buleh je> saya tak kisah....yang pasti harganya mahal sangat...tidak munasabah langsung...


Tapi sekarang, uncle salim sekarang buleh dibawa berbincang...kita orang bagitahu kat dia, kalu nak buat apa-apa projek kena bincang dengan kita orang dulu.... tidak tahulah, buat mase sekarang dia hanya munganguk kepala nya....tandanya boleh lah kot...??



Saya mengharapkan moga-moga uncle salim akan berubah...tapi agak mustahil untuk dia berubah...kita tungu dan lihat sahaja...heeee>>>harap-harap adalah kebaikan uncle salim buat semua itu..



Read more...

Selawat Tafrijiyyah ( Selawat Merungkaikan Masalah )

>> Wednesday, October 7, 2009



بســـــــــم الله الرحمان الرحيم

الحمد لله رب العالمين حمداً يوافى نعمه ويكافئ مزيده


اللهم صل صلاة كاملة وسلم سلاما تاما على سيدنا محمد

الذى تنحل به العقد وتنفرج به الكرب وتقضى به الحوائج

تنال به الرغائب وحسن الخواتم وسيتشقى الغمام بوجهه الكريم

وعلى آله وصحبه فى كل لمحة ونفس بعدد كل معلوم لك


Maksudnya:

Ya Allah anugerahkan rahmat dan kesejahteraan yang sempurna keatas penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w. , yang dengan berkatnya terhurai apa yang tersimpul, terlepas daripada segala kesusahan juga ditunaikan segala hajat dan tercapai segala keinginan, dan ahkir hayat yang baik dan dicurahkan rahmat, hasilkeberkatan wajahnya yang mulia, kerahmatan dan kesejahteraan yang sempurna Engkau anugerahkan juga ya Allah, ke atas keluarga dan sahabatnya dengan kiraan kerdipan mata, juga hembusan nafas dan setiap bilangan ilmu yang ada bagi Mu


Kelebihan&Khasiat selawat tafrijiyyah:


~ menghalau syaitan

~ menghancurkan sihir dan khianat manusia

~ merungkaikan masalah yang rumit&kebuntuan

~ sampaikan hajat

~ merawat penyankit yang tidak diketahui puncanya


Read more...

Jom Beramal ( Keutamaan dan Amalan Malam Jum’at )

>> Monday, October 5, 2009


Sebagaimana yang diketahui oleh umumnya umat Islam bahawa, malam Jum’at juga memiliki keutamaan yang paling istimewa. Sejauh mananakah kita memanfaatkan kelebihannya dan seterusnya melaksanakan amalan dimalamnya.. Itupun sebagian saja yang telah diketahui oleh umumnya kaum muslimin. Sama-sama lah kita mengamalkannya.......



SEKILAS TENTANG KEUTAMAAN MALAM JUM’AT DAN HARI JUM’AT

Nabi saw bersabda:
“Sesungguhnya malam Jum’at dan harinya adalah 24 jam milik Allah Azza wa Jalla. Setiap jamnya ada enam ratus ribu orang yang diselamatkan dari api neraka.

Dalam hadis yang mu’tabar, beliau juga berkata: “Sesungguhnya orang mukmin yang memohon hajatnya kepada Allah, Dia menunda hajat yang dimohonnya hingga hari Jum’at agar ia memperoleh keutamaan yang istimewa(dilipatgandakan karena keutamaan hari Jum’at).”


Imam Ali bin Abi Thalib (sa) berkata:
“Sesungguhnya Allah swt memilih Jum’at, lalu menjadikan harinya sebagai hari raya, dan memilih malamnya menjadi malam hari raya. Di antara keutamaannya adalah, orang yang momohon hajatnya kepada Allah Azza wa Jalla pada hari Jum’at Allah mengijabahnya, suatu bangsa yang pantas menerima azab lalu mereka memohon pada malam dan hari Jum’at Allah menyelamatkan mereka darinya, tidak ada sesuatu pun yang Allah tentukan dan utamakan kecuali Ia menentukannya pada malam Jum’at. Karena itu, malam Jum’at adalah malam yang paling utama, dan harinya adalah hari yang paling utama.”


Dalam hadis yang lain juga disebutkan:


Allah swt memerintahkan kepada Malaikat agar menyeru pada setiap malam Jum’at dari bawah Arasy dari awal malam hingga akhir malam: Tidak ada seorang pun hamba mukmin yang berdoa kepada-Ku untuk keperluan akhirat dan dunianya sebelum terbit fajar kecuali Aku mengijabahnya, tidak ada seorang pun mukmin yang bertaubat kepada-Ku dari dosa-dosanya sebelum terbit fajar kecuali Aku menerima taubatnya, tidak seorang pun mukmin yang sedikit rezekinya lalu ia memohon kepada-Ku tambahan rezekinya sebelum terbit fajar kecuali Aku menambah dan meluaskan rezekinya, tidak ada seorang pun hamba mukmin yang sedang sakit lalu ia memohon kepada-Ku untuk kesembuhannya sebelum terbit fajar kecuali Aku memberikan kesembuhan, tidak seorang hamba mukmin yang sedang kesulitan dan men derita lalu ia memohon kepada-Ku agar dihilangkan kesulitannya sebelum terbit fajar kecuali Aku menghi-langkannya dan menampakkan jalannya, tidak ada seorang pun hamba yang dizalimi lalu ia memohon kepada-Ku agar Aku mengambil kezalimannya sebelum terbit fajar kecuali Aku menolongnya dan mengambil kezalimannya; Malaikat terus-menerus berseru hingga terbit fajar.”

Read more...

Mari Ah nak pergi Jlan....

>> Saturday, October 3, 2009


Pagi-pagi lagi aku sudah keluar.....nak tahu kemana?....Baca ini punya cerita.....kisahnya sedikit sahaja....biasalahkan.. sebelum kita semua mulakan kelendar baru dalam diri kita...hmmm..maklumlah..kuliah pun sudah nak bermula....saya dan sahabat2 tercinta, keluar mencari keberkatan,barakah dengan menziarahi maqam2 Aulia', Sahabat2 Rasullullah, Ulama'2 , yang banyak berjasa dalam dunia penulisan islam.


Biasakanlah diri kita dengan meniziarahi maqam2. Keberkatan ada dimana-mana sahaja, kitalah yang menentukan, jika kita sentiasa mendampingi para-para Ulama' nescaya Allah akan memberi keberkatan yang Ulama' ada pada kita.....jika kita mendampingi selainnya...fikir-fikirlah sendiri.??

Saya menyeru untuk diri saya dan juga kepada semua.....biasakanlah diri kita dengan menziarahi maqam-maqam Para Aulia', Sahabat-sahabat Rasullullah, serta Ulama'-ulama'.....moga-moga roh keimanan, ketaqwaan yang ada pada nya membawa keberkatan pada kita semua...Amin.

Read more...

Seloka.....

" Allah besumpah demi waktu dhuha dan demi
malam apabila telah sunyi,
Sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya,
Kelak, Allah akan memberikan kurnian-Nya dan
hatimu pasti akan melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan bingun lalu Allah
melindungimu,
Dulu kau dalam keadaan buntu lalu Allah
memberi petunjuk,
Dan dia mendapatimu dalam serba
kekurangan lalu Dia mencukupkan.."

Al-quran sentiasa diHati

Bacalah al-quran , penawar segala penyakit... Yang membawa kita kepada kehidupan para sahabat yg sentiasa dekat dengan quran... Penerang hati untuk kita sebagai umat islam... Pendokong untuk agama.. hujah keatas kaum kufar....
same2 lah kita mencari nur kehidupan dengan membaca quran...Amin.....

~Moga kasihkan kekal tersemai dibatas iman~

" Hiasilah dirimu dengan kebijaksanaan Aishah, Kekudusan cinta Rabiah, Ketulusan kasih sayang Khadijah, Kepewiraan Khaulah As-Syahidah.."

  © Hakciptaan Terpelihara The Professional Template by @ibnurusdeiy 2009

Back to TOP